Umysł, liczba, przestrzeń: Poznanie numeryczno-przestrzenne u profesjonalnych matematyków

Projekt ma na celu zbadanie elementarnego przetwarzania poznawczego liczb oraz asocjacji przestrzenno-numerycznych u profesjonalnych matematyków, tj. doktorantów matematyki i naukowców po doktoracie, oraz ściśle dopasowanej grupy kontrolnej, na znacznie większą niż dotąd skalę. W badanach wykorzystywne są miary samoopisowe, behawioralne oraz neuronaukowe.
Cele projektu
Pomimo kilku dekad wytężonych wysiłków badawczych, zbadanie tego, jak elementarne przetwarzanie liczebności i asocjacje przestrzenno-numeryczne (SNA) wiążą się z wiedzą matematyczną na poziomie eksperckim, wciąż pozostaje jednym z istotnych celów psychologii i kognitywistyki różnic indywidualnych w zakresie matematyki. Realizowany projekt ma na celu zbadanie tych aspektów poznania numerycznego poprzez porównanie dwóch grup: profesjonalnych matematyków (doktorantów matematyki i naukowców po doktoracie) i grupy kontrolnej (dobranej starannie nie tylko pod względem wieku, płci i etapu akademickiego, ale także pod względem ogólnych zdolności poznawczych) przy użyciu największej dotąd baterii zadań psychologicznych. W projekcie wykorzystane są miary samoopisowe, behawioralne oraz neuronaukowe. Cele szczegółowe projektu obejmują:
-zbadanie procesów poznawczych, uznawanych w literaturze za rusztowanie dla rozwoju zaawansowanych umiejętności matematycznych, przy użyciu rozbudowanej baterii zadań behawioralnych; zjawiska te obejmują analogowe przetwarzanie wielkości liczbowych (symbolicznych i niesymbolicznych) oraz różne typy SNA, które wcześniej nie były badane u matematyków lub były badane tylko na małych próbach i w pojedynczych zadaniach;
-zbadanie indywidualnego rozpowszechniania efektów, uznawanych za kluczowe przejawy elementarnego przetwarzania numerycznego i SNA za pomocą metod radomizacyjno-symulacyjnych;
-zbadanie struktury i łączności mózgu matematycznego na większą niż dotychczas skalę oraz zbadanie po raz pierwszy jego funkcjonowania w zakresie przetwarzania liczb wielocyfrowych.
Informacje o finansowaniu
Projekt Umysł, liczba, przestrzeń: Poznanie numeryczno-przestrzenne u profesjonalnych matematyków jest całkowicie finansowany z budżetu państwa w ramach programu „Nauka dls Społeczeństwa II”, realizowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Nr rej. NdS-II/SN/0332/2024/01. Całkowiata wartość finansowania projektu wynosi 1 000 000 zł.
Prerejestracje badań oraz artykuły naukowe publikowane w ramach projektu dostępne są tutaj.