Frontiers in Integrative Neuroscience, 2021, 15(734930). https://doi.org/10.3389/fnint.2021.734930
Mateusz Hohol
profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, dr hab. psychologii, dr filozofii, afiliowany w Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych UJ; kierownik Mathematical Cognition and Learning Lab UJ. Jego badania dotyczą przede wszystkim psychologii/kognitywistyki matematyki, czyli poznawczego przetwarzania liczb i struktur geometrycznych, oraz pojęciowych i metodologicznych zagadnień (neuro)kognitywistyki.
więcej informacji
Opublikował książki „Foundations of geometric cognition” (Routledge, 2020), „Umysł matematyczny” (z B. Brożkiem, CCPress, 2014) i „Wyjaśnić umysł: Struktura teorii neurokognitywnych” (CCPress, 2013) oraz wiele artykułów naukowych, m.in. w czasopismach, Psychological Research, Frontiers in Behavioral Neuroscience, PeerJ, Animal Cognition, Frontiers in Psychology, Foundations of Science, Theory & Psychology, Journal of Computational Neuroscience, Frontiers in Integrative Neuroscience, Synthese, Scientific Reports. Jest współredaktorem kilku książek, np. „The concept of explanation” (CCPress, 2017), oraz numerów specjalnych czasopism Theory & Psychology (2019) oraz Synthese (2020). Jest członkiem European Society for Cognitive Psychology, Mathematical Cognition and Learning Society, Komisji Filozofii Nauk Polskiej Akademii Umiejętności i Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego. Laureat Nagrody Naukowej Polityki, Stypendium „Start” Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej oraz Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców. Pełna lista publikacji dostępna jest na stronie internetowej www.hohol.pl
realizowane granty
Artefakty poznawcze w różnych skalach czasowych: Podejście integracyjne (kierownik; NCN, Opus 22, 2021/43/B/HS1/02868, 2022–2025)
Grant fundujący Laboratorium Poznania Matematycznego (kierownik; Projekt Flagowy w Ramach Inicjatywy Doskonałości Uczelnia Badawcza Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2022-2026)
kontakt i linki
biuro/korespondencja: ul. Kopernika 27 (pokój 26), 31-501 Kraków (Google Maps)
email: mateusz.hohol<at>uj.edu.pl
laboratorium: https://mcll.edu.pl
osobista strona internetowa: https://hohol.pl
profil Google Scholar
profil ResearchGate
numer ORCID: 0000-0003-0422-5488
Wybrane publikacje
Foundations of geometric cognition
London-New York: Routledge, 2020. https://doi.org/10.4324/9780429056291
Scientific Reports, 2020, 10(11531). https://doi.org/10.1038/s41598-020-68202-z
Explanations in cognitive science: Unication versus pluralism
Synthese, 2020, online first. https://doi.org/10.1007/s11229-020-02777-y
Mechanisms in psychology: The road towards unity?
Theory and Psychology, 2019, 29(5), 576-578. https://doi.org/10.1177/0959354319875218 (cały numer specjalny dostępny jest tutaj: https://journals.sagepub.com/toc/tapa/29/5)
Cognitive artifacts for geometric reasoning
Foundations of Science, 2019, https://doi.org/10.1007/s10699-019-09603-w
From wide cognition to mechanisms: A silent revolution
Frontiers in Psychology, 2018, 9(2393). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02393
PeerJ: the Journal of Life and Environmental Sciences, 2018, 6(e5878). https://doi.org/10.7717/peerj.5878
Journal of Computational Neuroscience, 2018, 45(3), 163–172. https://doi.org/10.1007/s10827-018-0702-z
Kraków: Copernicus Center Press, 2017.
Bringing back the balance: Domain-general processes are also important in numerical cognition
Frontiers in Psychology, 2017, 8(499). http://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00499
Commentary: The poverty of embodied cognition
Frontiers in Psychology, 2017, 8(845). http://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00845
Frontiers in Behavioral Neuroscience, 2017, 11(154). https://doi.org/10.3389/fnbeh.2017.00154
Professional mathematicians differ from controls in their spatial-numerical associations
Psychological Research, 2016, 80, 710–726. http://doi.org/10.1007/s00426-015-0677-6
Language as a tool: An insight from cognitive science
Studia Humana, 2015, 4(2), 16–25. http://doi.org/10.1515/sh-2015-0013
Kraków: Copernicus Center Press, 2014.
Kraków: Copernicus Center Press, 2013.